przykłady

Nasza wyprawa do Afryki

W ciągu całego ubiegłego tygodnia poznawaliśmy ten fascynujący i egzotyczny kontynent jakim jest Afryka. Poznaliśmy nie tylko bogactwo Czarnego Lądu, niespotykane krajobrazy, jego wspaniałą florę i faunę, ale również panujące tam warunki klimatyczne i trudne życie afrykańskich plemion.

Wiktoria J. i Emilia J. tak oto opisały nasze lekcje o Afryce :

Na dzisiejszej lekcji uczyliśmy się o Afryce. Dzieci przyniosły różne materiały na temat tego kontynentu. Były to: zdjęcia, pamiątki, filmiki, książki i różne ciekawostki np. płyta z muzyką afrykańską. Pojawiły się również prezentacje multimedialne. Jednak najbardziej podobały nam się filmiki Filipa. Gdy uczyliśmy się o Afryce wyobrażaliśmy sobie, że naprawdę tam jesteśmy.

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć z naszych lekcji oraz ciekawych filmików nakręconych przez tatę Filipa podczas podróży po Afryce. Nam najbardziej podobała się afrykańska szkoła.

Bardzo dziękujemy Państwu Marzenie I Sylwestrowi Krajewskim za udostępnienie filmu!

„Życie bywa znacznie ciekawsze..."

„Życie bywa znacznie ciekawsze niż zmyślone historie” – tak brzmiał jeden z tematów lekcji języka polskiego w klasie IV. W trakcie zajęć czytaliśmy fragment książki Łukasza Wierzbickiego pt. „Dziadek i niedźwiadek. Historia prawdziwa”.

Jest to powieść oparta na prawdziwych wydarzeniach i mówi o niedźwiedziu, który towarzyszył polskim żołnierzom biorącym udział w II wojnie światowej. Przeszedł cały szlak bojowy z armią generała Andersa, która walczyła min. pod Monte Cassino. Wojtek, bo tak niedźwiedzia nazwali polscy żołnierze, został nawet oficjalnie wcielony do armii, dostał stopień wojskowy, numer oraz przydziały żywnościowe. Opowieść o nim bardzo nas zainteresowała i dlatego podczas kolejnej lekcji obejrzeliśmy dokumentalny film poświęcony właśnie Wojtkowi. Mieliśmy okazję dokładniej poznać jego historię, widzieliśmy wiele ciekawych fotografii i fragmenty starych filmów. Bardzo ważną częścią filmu były wypowiedzi byłych żołnierzy armii generała Andersa, którzy wspominali niedźwiedzia, ale także opowiadali o swoich niezwykłych losach.

Jedną z bohaterek dokumentu była pani Irena Świertok – Sawka. Jako młoda dziewczyna, po napaści Związku Radzieckiego na Polskę w 1939r., została deportowana na Syberię i tam zamknięta w łagrze. Po uwolnieniu ochotniczo wstąpiła do Pomocniczej Służby Kobiet, która towarzyszyła armii generała Andersa, zadaniem tej jednostki było min. opatrywanie rannych żołnierzy. Pani Irena przez 4 lata była w polskim wojsku, co roku w innym kraju i w innym klimacie, przebyła drogę z Iranu, przez Palestynę i Egipt aż do Włoch. Brała udział w wydarzeniach, o których mamy okazję uczyć się na lekcjach historii. Po zakończeniu II wojny światowej na stałe zamieszkała w Londynie, ale do dzisiaj utrzymuje kontakt z Polską, wiele lat pracowała jako wolontariuszka w Muzeum im. gen. Sikorskiego w Londynie. Obecnie ma już 95 lat.

Dzięki naszej pani od języka polskiego udało nam się skontaktować z panią Ireną Sawką, napisałyśmy do niej listy i… otrzymałyśmy odpowiedzi. Wielkie było nasze zdziwienie, kiedy polonistka każdej z nas wręczyła kopertę, a na każdej z nich było napisane: Wielmożna Panna … To była dla nas prawdziwa lekcja grzeczności. W kopertach poza listami było wiele cennych zdjęć, filmy i książki o Wojtku z dedykacją dla nauczycieli i uczniów naszej szkoły. Sprawiło nam to wielką radość. Na pewno wkrótce znów napiszemy do pani Ireny i postaramy się przekazać jej informacje o Węgierskiej Górce i jej historii.

Życie pani Ireny było naprawdę ciekawsze niż niejedna zmyślona opowieść. Dzięki temu, że je poznałyśmy, bliższy stał się nam bardzo ważny fragment historii naszego kraju. A wszystkich, którzy chcieliby lepiej poznać dzieje Wojtka i dowiedzieć się, jak potoczyły się jego dalsze losy, zapraszamy do szkolnej biblioteki, gdzie znaleźć można książkę Łukasz Wierzbickiego, od której wszystko się zaczęło.

Wiktoria Tirak, Marysia Krutak i Emilka Dziedzic z klasy IVb

Trwają prace nad prezentacją materiałów dotyczących misia Wojtka. O wystawie poinformujemy już wkrótce!

Pierwsze zajęcia z robotyki na klockach Lego We Do2 już za nami.

Maciek i Daniel Zajęcia były dla nas interesujące. Budowanie własnych robotów, programowanie ich i wyścigi pojazdów były świetną zabawą. Nie możemy doczekać się kolejnych zajęć.

Amelka i Judyta

Na zajęciach z robotyki było super! Interesujące dla nas było to, że pojazdy przez nas budowane mogły same się poruszać. A my mogłyśmy nimi sterować. Czekamy na następny wyścig pojazdów. Chcemy pokonać chłopców.

Patryk i Ula

Na zajęciach zaciekawiło nas składanie modeli. Całkiem dobrze nam poszło. Zbudowane pojazdy reagowały na ruchy naszych rąk, na wyznaczone przeszkody. Dwie godziny tak szybko minęły. Świetnie się bawiliśmy.

Łukasz i Konrad Bardzo dobrze szło nam programowanie, nasze pojazdy miały dobrą prędkość. Wygraliśmy wyścig. Cały czas ulepszaliśmy nasze pojazdy.

Uczniowie klasy III

WYWIAD Z UCZESTNIKAMI ZAJĘĆ Z ROBOTYKI

PROWADZĄCA: Jesteście po pierwszych zajęciach z robotyki na klockach Lego WeDo2.

Powiedzcie, co się wam najbardziej podobało i czy macie ochotę nadal brać udział w tych zajęciach?

NINA I WIKI: Świetnie się bawiłyśmy. Kochamy Lego. Mamy różne zestawy w domu i często się nimi bawimy. W szkole oprócz zabawy doszła jeszcze nauka. Nie tylko budujemy z klocków, ale wprawiamy je w ruch poprzez programowanie.

KLAUDIA I MICHAŁ: Lubimy budować z Lego. Lubimy wszystkie zabawki na baterie. Fajne jest to, że sami możemy je programować. I co ważne zajęcia są bezpłatne i długie.

ANTEK I KAROL: Na zajęciach z robotyki budowaliśmy roboty i je programowaliśmy. Bardzo byśmy chcieli chodzić na te zajęcia, bo są super!

ROBERT I MACIEK: Trochę się baliśmy, że sobie nie poradzimy, ale okazało się to całkiem łatwe i przyjemne. Przede wszystkim podoba się nam to, że zbudowane pojazdy wykonują zaprogramowane przez nas ruchy. Cieszymy się, że zajęcia są długie i nie musimy za nie płacić.

Renata Czech

uczniowie klasy III

Ekologia

Od początku września chętni uczniowie z klas IIIa i IIIb uczęszczają na kółko ekologiczne.

W sposób praktyczny, wykonując doświadczenia, uczniowie poznali jak zanieczyszczone jest nasze środowisko i w jaki sposób należy je chronić. Wiedzą, co to są śmieci, jak długo rozkładają się niektóre z nich, co to jest recycling, rozumieją potrzebę ich segregacji i systematycznie to czynią. Poznali skutki zanieczyszczania powietrza i wiedzą jak z nimi walczyć.

Odbyli wirtualna wycieczkę i poznali parki narodowe w Polsce. Wiedzą dlaczego należy chronić niektóre rośliny i zwierzęta.

Prowadzą obserwacje ptaków w najbliższym otoczeniu. Zbierali i przynoszą nasiona i owoce, którymi odżywiają się ptaszki, ponieważ będziemy je dokarmiać, gdy nadejdą trudne zimowe dni.

Dzieci przygotowują prace na Platformę edukacyjną, na którą zapraszamy.

Teresa Gawlińska

Więcej artykułów…