Przykłady dobrej praktyki

Pokój zagadek w piętnastce.

W klasie VIIa odbyła się niecodzienna lekcja języka polskiego. Uczniowie pełni zaangażowania krok po kroku rozwiązywali tajemnicę zaginięcia Skawińskiego, bohatera noweli „Latarnik” Henryka Sienkiewicza.

Gra rozpoczęła się już w drzwiach sali, tam kolorowe kartoniki podzieliły ich na cztery grupy. Przy stanowiskach przydzielonych poszczególnym grupom uczniowie mieli za zadanie określić tożsamość Skawińskiego, wyjawić jego najskrytsze sekrety, odkryć demony przeszłości, by ostatecznie, poznawszy koleje losu bohatera literackiego, odnaleźć klucz do wyjścia z sali.

W trakcie pracy odnajdywali ukryte przez nauczyciela w sali (na tablicy, przy oknach, między książkami, w półkach) zagadki, rebusy, krzyżówki. Mieli za zadanie uszeregować je w odpowiedniej kolejności oraz zredagować CV bohatera.

Dzięki tym zadaniom wszyscy wykorzystali informacje zaczerpnięte z lektury, odkryli symbolikę latarni, powtórzyli zasady redagowania CV, korzystali z różnorodnych instrukcji, praktycznie wykorzystywali umiejętność odczytywania informacji z mapek, świetnie łączyli fakty.

Zabawa była przednia, emocje sięgały zenitu na tyle, że nikt nie słyszał dzwonka na przerwę, zatem i na nią nie wyszedł. Oby więcej takiej nauki!

Anita Skrzypek

Lapbookowy zawrót głowy

Klasy szóste i czwarta otrzymały nietypowe zadanie podczas omawiania lektur szkolnych. Każdy uczeń otrzymał osobistą instrukcję, dzięki której sam mógł opracować swojego lapbooka, czyli tak zwaną książkę na kolanach.

Uczniowie klasy VIa przygotowali lapbooki dotyczące niezwykłości słownictwa bohaterki „Ani z Zielonego Wzgórza” Lucy Maud Montgomery. W ich pracach znalazły się informacje zaczerpnięte z powieści, ale też wymyślone przez uczniów niezwykłe nazwy miejsc w Węgierskiej Górce, wiersze, krzyżówki, rebusy i inne zadania.

Klasa VI b przygotowała lapbooki dotyczące plemion z powieści Tolkiena „Hobbit, czyli tam i z powrotem”. Dzięki nim można zaznajomić się z wyglądem, cechami, umiejętnościami, zdolnościami (tymi dobrymi i tymi nie do końca dobrymi) przedstawicieli wylosowanego plemiona, a także zadania, rysunki, ciekawostki.

Najtrudniejsze zadanie mieli czwartoklasiści. Każdy robił coś innego, bo musiał w swoim lapbooku wykonać zadania związane z kolejnym opowiadaniem z „Mikołajka”. A że opowiadań dużo, to każdy właśnie miał inne. W ten sposób uczniowie utrwalili umiejętność redagowania planu wydarzeń, opisu postaci, ale też wykazali się niezwykłą inwencją w projektowaniu swojego dzieła.

Wszyscy bawili się bardzo dobrze, powtórzyli wiadomości, wiele pewnie zapamiętali. Emocjom nie było końca, wypiekom na twarzach też. Zadanie wszystkim się podobało, szczególnie, że najładniejsze prace wisiały w sali. Niestety, nie zdobiły ścian piętnastki zbyt długo, bo starsi zajmowali się rozwiązywaniem krzyżówek i rebusów, zamiast powtórkami przed egzaminem.

Anita Skrzypek

Kompetencje na szóstkę

Klasa VIIa wzięła udział w programie „Kompetencje na szóstkę” zorganizowanym przez Fundację Uniwersytet Dzieci.

Program  zaczęliśmy realizować w listopadzie, wzięliśmy udział w cyklu lekcji, podczas których odkrywaliśmy swoje talenty i mocne strony, tworzyliśmy drużyny i uczyliśmy się pracować zespołowo, a przede wszystkim realizowaliśmy projekty.

Pierwszym projektem była „Maszyna szkolna”, najpierw rysowaliśmy jej schemat, by potem utworzyć ją z misek, chochel, pudeł, talerzy, noży i innych przedmiotów codziennego użytku.

Drugim projektem była praca konkursowa. My realizowaliśmy projekt pod wspólnym tematem „Makiety teatrów”. Pierwszym działaniem było przygotowanie harmonogramu, potem już poszło z górki. W trzech grupach przygotowaliśmy trzy makiety - makietę teatru antycznego, elżbietańskiego i współczesnego. Pracowaliśmy trochę w szkole, trochę w domu (wykorzystując czas wolny podczas rekolekcji), zabawa była świetna (szczególnie ta w domu)!

Podczas omówienia efektów naszej pracy, wszyscy świetnie opowiadaliśmy o przygotowanych przez siebie makietach. Widać, że nieświadomie wzbogaciliśmy swoją wiedzę wyszukując ciekawostki potrzebne do prezentacji swojej pracy.

Nie zrobiliśmy podsumowania projektu na forum szkoły, podsumowanie odbyło się tylko w klasie. Ale ważne jest to, że makiety już są wykorzystywane do omówienia zagadnień związanych z teatrem w innych klasach, a to był cel główny. Największym problemem był czas, bo troszkę nas gonił, tym bardziej, że siódmoklasiści mają bardzo dużo różnych obowiązków.

A nasze opinie o programie? Oto wybrane fragmenty niektórych z nich: „Dobrze mi się pracowało w mojej grupie. Wykonaliśmy projekt tak, jak to sobie zaplanowaliśmy wcześniej. Dziewczyny pracowały troszkę niedokładnie, ale chłopcy wszystko pięknie dokończyli.”, „Podczas wykonywania projektu nauczyłam się współpracy, teraz już na pewno wiem - współpraca to świetna rzecz!”, „Podczas naszej pracy wiele się nauczyliśmy. Nasza wyobraźnia została pobudzona, a i zdolności manualne się przydały. Na pewno poprawiliśmy relacje. Wydaje się, że po tym projekcie nasza klasa jest jeszcze bardziej zintegrowana.”, „Nauczyłem się wielu rzeczy. Na przykład tego, że watro pracować z innymi, ponieważ wtedy „samo się robi”. Projekt był bardzo ciekawy. Liczę na więcej!”.

Udział w projekcie na pewno rozwinął kompetencje społeczne uczniów, nauczył pracować w zespole, dzielić się zadaniami, kreatywnie myśleć i samodzielnie rozwiązywać problemy.

Projekt zakończyliśmy i otrzymaliśmy dyplom.

Anita Skrzypek

Dyplom

Certyfikat

Mikołajki 2017

Oj, wiele grzecznych dzieci musiał odwiedzić, w tym roku święty Mikołaj. W tym słodkim obowiązku pomagali mu nasi uczniowie. Najpierw spotkali się z dziećmi niepełnosprawnymi w Melaxie, potem z uczniami naszej szkoły, a wreszcie z maluchami z terenu gminy. Dziękujemy Ośrodkowi Promocji Gminy za zaangażowanie nas w tak pogodne przedsięwzięcie.

Urszula Figura

Edukacja dla bezpieczeństwa

Klasy III gimnazjum odwiedziły OSP w Węgierskiej Górce. Dziękujemy strażakom za pouczającą lekcję o zagrożeniach pożarowych.

Kamila Pawlus