Przykłady dobrej praktyki

Kompetencje na szóstkę

Klasa VIIa wzięła udział w programie „Kompetencje na szóstkę” zorganizowanym przez Fundację Uniwersytet Dzieci.

Program  zaczęliśmy realizować w listopadzie, wzięliśmy udział w cyklu lekcji, podczas których odkrywaliśmy swoje talenty i mocne strony, tworzyliśmy drużyny i uczyliśmy się pracować zespołowo, a przede wszystkim realizowaliśmy projekty.

Pierwszym projektem była „Maszyna szkolna”, najpierw rysowaliśmy jej schemat, by potem utworzyć ją z misek, chochel, pudeł, talerzy, noży i innych przedmiotów codziennego użytku.

Drugim projektem była praca konkursowa. My realizowaliśmy projekt pod wspólnym tematem „Makiety teatrów”. Pierwszym działaniem było przygotowanie harmonogramu, potem już poszło z górki. W trzech grupach przygotowaliśmy trzy makiety - makietę teatru antycznego, elżbietańskiego i współczesnego. Pracowaliśmy trochę w szkole, trochę w domu (wykorzystując czas wolny podczas rekolekcji), zabawa była świetna (szczególnie ta w domu)!

Podczas omówienia efektów naszej pracy, wszyscy świetnie opowiadaliśmy o przygotowanych przez siebie makietach. Widać, że nieświadomie wzbogaciliśmy swoją wiedzę wyszukując ciekawostki potrzebne do prezentacji swojej pracy.

Nie zrobiliśmy podsumowania projektu na forum szkoły, podsumowanie odbyło się tylko w klasie. Ale ważne jest to, że makiety już są wykorzystywane do omówienia zagadnień związanych z teatrem w innych klasach, a to był cel główny. Największym problemem był czas, bo troszkę nas gonił, tym bardziej, że siódmoklasiści mają bardzo dużo różnych obowiązków.

A nasze opinie o programie? Oto wybrane fragmenty niektórych z nich: „Dobrze mi się pracowało w mojej grupie. Wykonaliśmy projekt tak, jak to sobie zaplanowaliśmy wcześniej. Dziewczyny pracowały troszkę niedokładnie, ale chłopcy wszystko pięknie dokończyli.”, „Podczas wykonywania projektu nauczyłam się współpracy, teraz już na pewno wiem - współpraca to świetna rzecz!”, „Podczas naszej pracy wiele się nauczyliśmy. Nasza wyobraźnia została pobudzona, a i zdolności manualne się przydały. Na pewno poprawiliśmy relacje. Wydaje się, że po tym projekcie nasza klasa jest jeszcze bardziej zintegrowana.”, „Nauczyłem się wielu rzeczy. Na przykład tego, że watro pracować z innymi, ponieważ wtedy „samo się robi”. Projekt był bardzo ciekawy. Liczę na więcej!”.

Udział w projekcie na pewno rozwinął kompetencje społeczne uczniów, nauczył pracować w zespole, dzielić się zadaniami, kreatywnie myśleć i samodzielnie rozwiązywać problemy.

Projekt zakończyliśmy i otrzymaliśmy dyplom.

Anita Skrzypek

Dyplom

Certyfikat

Mikołajki 2017

Oj, wiele grzecznych dzieci musiał odwiedzić, w tym roku święty Mikołaj. W tym słodkim obowiązku pomagali mu nasi uczniowie. Najpierw spotkali się z dziećmi niepełnosprawnymi w Melaxie, potem z uczniami naszej szkoły, a wreszcie z maluchami z terenu gminy. Dziękujemy Ośrodkowi Promocji Gminy za zaangażowanie nas w tak pogodne przedsięwzięcie.

Urszula Figura

Edukacja dla bezpieczeństwa

Klasy III gimnazjum odwiedziły OSP w Węgierskiej Górce. Dziękujemy strażakom za pouczającą lekcję o zagrożeniach pożarowych.

Kamila Pawlus

Pierwszaki uczą się programowania

Składanie zestawu klocków Lego sprawia nam radość. Pierwsze zbudowane przez nas roboty sami programujemy świetnie się przy tym bawiąc. Niecierpliwie czekamy na następne zajęcia.

Klasa Ib

Edukacja zdrowotna w kl. I-III w roku szkolnym 2017/ 2018

Mija kolejny rok szkolny w którym to uczniowie klas I-III uczestniczyli w Ogólnopolskich programach profilaktyczno-zdrowotnych „Doskonałe mleko”, „Owoce w szkole”.

W ramach programu „Owoce w szkole” zostały przeprowadzone przez wychowawców klas młodszych lekcje dotyczące zdrowego odżywiania. Uczniowie zdobywali wiedzę na temat znaczenia warzyw i owoców dla zdrowia, utrwalali zdrowe nawyki żywieniowe. Każde dziecko uczestniczące w programie otrzymywało jednorazowo porcję składającą się z jednego produktu owocowego i jednego produktu warzywnego. Były to świeże owoce (jabłka, gruszki, truskawki), świeże warzywa (marchew, papryka słodka, rzodkiewka), oraz soki warzywno-owocowe. Dzięki Programowi „Doskonale mleko” uczniowie otrzymywali świeże pożywne mleko w kartonikach ze słomkami. Wypity kartonik mleka w szkole w ciągu dnia zapewniał dzieciom zdrowie, ułatwiał naukę i dodawał energii. Nauczycielki w klasach I-III prowadziły w swoich klasach zajęcia o tematyce zdrowotnej wynikające z programu nauczania. Uczniowie kształtowali postawy prozdrowotne, wzbogacali wiedzę z dziedziny zdrowia, przyswajali prawidłowe przyzwyczajenia i nawyki higieniczno-zdrowotne. Wiedzą, jak dbać o czystość swojego otoczenia, jak unikać hałasu, jak bezpiecznie zachowywać się podczas zabaw. Rozumieją potrzebę snu i odpoczynku oraz dbania o swój wygląd.

Izabela Sobel