Klasa VI a - klasowy Kodeks 2.0

Tydzień przed debatą klasową nasza wychowawczyni wyjaśniła nam co oznacza skrót TIK i zapoznała z ideą programu Szkoły z Klasą 2.0.

Niektórzy uczniowie przygotowali się bardzo solidnie do debaty opracowując prezentacje na temat bezpiecznego korzystania z Internetu.

26 listopada 2014 r. odbyła się nasza debata klasowa. W trakcie debaty aktywnie braliśmy udział w dyskusji. Pracowaliśmy różnymi metodami: burza mózgów, dyskusja, praca w małych grupach. Pani podzieliła nas na cztery grupy. Przedstawiciele grup po kolei prezentowali wyniki swojej pracy, które były zapisywane na tablicy. Po zaprezentowaniu wszystkich wyłoniony został zestaw najważniejszych zasad, które zostały zapisane na dużym arkuszu papieru.

Oto nasz Kodeks 2.0:

1. Znamy zasady bezpieczeństwa w sieci:

- Nigdy nie będziemy podawać nikomu w Internecie swojego prawdziwego imienia i nazwiska ani żadnych danych osobowych. Posługujemy się Nickiem, czyli pseudonimem;

- Nigdy nie będziemy w 100% ufać osobom poznanym w sieci;

- Nie kradniemy innym pomysłów;

- Nie odpowiadamy na nieznane wiadomości, mogą zawierać niebezpieczne treści;

- Nigdy nie podajemy się za kogoś w Sieci i nie wysyłamy swoich zdjęć;

- Informujemy rodziców, jeśli coś nas w Internecie zaniepokoi;

- Zabezpieczamy swoje komputery instalując programy antywirusowe;

- Nigdy nie zapisujemy haseł na komputerze i nie podajemy ich nikomu.

2. Odkrywamy TIK wspólnie z rodzicami:

- Jesteśmy przewodnikami po wirtualnym świecie;

- Uczymy i pomagamy dorosłym jak korzystać z TIK.

3. Komunikujemy się:

- Komunikujemy się poprzez pocztę elektroniczną oraz telefon komórkowy wg ustalonych zasad.

4. Uczymy się z TIK:

- Realizujemy projekty na różnych przedmiotach korzystając z TIK;

- Wyszukujemy informacje w Internecie i mądrze korzystamy z nich;

- Uczymy się krytycznego podejścia do przeczytanych informacji w sieci;

- Korzystamy też z innych źródeł (encyklopedie, książki, słowniki).

Klasa II a – praca nad Kodeksem 2.0

Nasza pani postawiła przed nami fajne zadanie. Mieliśmy wykonać pracę plastyczną na temat, jak wyobrażamy sobie „super szkołę”. Puściliśmy wodzę fantazji, no i okazało się, że według nas super szkoła to taka, gdzie korzystamy z różnych fajnych urządzeń, takich jak: komputer, tablica interaktywna, tablet, aparat fotograficzny. Oglądaliśmy również filmiki: „Owce w sieci”, „Tajemniczy przyjaciel”, „Białe owce”, „Bez kożuszka”, „Zemsta” ze strony http://dzieckowsieci.fdn.pl. Każda bajka miała swój morał mówiący, jak uniknąć zagrożeń korzystając z przedstawionych na naszych ilustracjach urządzeń. Odszukaliśmy w Internecie co znaczą pojęcia: netykieta, nick. Odszyfrowaliśmy skrót TIK, ale zanim do tego doszliśmy były różne pomysły np. że ten skrót jest związany z pracą zegara tik-tak, a okazało się, że są to technologie informacyjno-komunikacyjne.

Pani oznajmiła, że odbędzie się debata na temat TIK. Debata to dla nas nie nowość, bo już taką odbyliśmy we wrześniu, gdy układaliśmy Kodeks klasowy. Trochę przygotowaliśmy się do niej w domu razem z rodzicami, ponieważ otrzymaliśmy zagadnienia do przemyślenia.

Nadszedł dzień debaty, było super! Trochę się kłóciliśmy i sprzeczaliśmy, ale wspólnymi siłami wykonaliśmy zadanie. Pracowaliśmy w grupach 4- osobowych. Każda grupa przedstawiła swoje propozycje i ustaliliśmy, że nasz kodeks to:

Kodeks2.0 klasy II

Zasady, których będziemy przestrzegać:

  • Uczymy się korzystać z Internetu, komputera, tablicy interaktywnej.
  • Wykorzystujemy na zajęciach prezentacje multimedialne, programy edukacyjne, multibooki.
  • Nie ufamy wszystkim informacjom w sieci.
  • Zawsze podpisujemy swoje prace i podajemy źródło ich pochodzenia.
  • Chcemy być bezpieczni w sieci:
  • Nie zamieszczamy swoich danych osobowych, zdjęć.
  • Przedstawiamy się Nickiem, czyli internetowym pseudonimem.
  • Pamiętamy o ograniczonym czasie korzystania z Internetu.
  • Nie używamy telefonów komórkowych podczas zajęć.
  • Przekonamy babcię i dziadka, że Internet ułatwi im życie.

Następnie odwiedziliśmy pracownię komputerową i każdy miał możliwość przepisać co najmniej jedno zdanie na komputerze. Później znowu malowaliśmy ilustracje do zasad kodeksu. Fajnie było, gdy robiliśmy plakat i samodzielnie potrafiliśmy dobrać treść rysunku do zasady. Pierwsze zadanie zostało zakończone.

Tak pracowaliśmy:

Klasa 4a i Kodeks 2.0

Nasza klasa została postawiona przed trudnym zadaniem. Mieliśmy opracować podczas klasowej debaty kodeks określający zasady korzystania przez nas z komputera, Internetu, telefonu komórkowego i innych urządzeń tego typu w szkole.

Przygotowaliśmy się do debaty starannie. Najpierw pani zapoznała nas z nowym słownictwem. Szczególnie przypadł nam do gustu skrót TIK, do tej pory dla nas było to słowo i znaczyło tyle, co mrugnięcie okiem, a tu się okazało, że TIK to technologia i to do tego informacyjno – komunikacyjna. Później szczegółowo omówiliśmy zagadnienie netykiety. Po poznaniu jej zasad mogliśmy przedstawić przykłady jej nieprzestrzegania. Wreszcie pani powiedziała nam, co powinno się znaleźć w kodeksie i zadała nam zadanie. Każdy z nas musiał znaleźć przysłowia w „Księdze przysłów” lub w Internecie, mieliśmy też pamiętać, by podać adres strony, z której korzystaliśmy. Mieliśmy też odpowiedzieć na pytania zadane przez panią, a dotyczyły one wykorzystania komputera i telefonu podczas lekcji.

Więcej…