Wolontariat

WIZYTA GOŚCI Z LITWY W NASZEJ SZKOLE

22 czerwca w sobotę na zaproszenie naszej szkoły przyjechali goście Litwy z wizytą: pani Krystyna Gerasimowicz starosta gminy Kowalczuki, dyrektor polskiej Szkoły Podstawowej im. Czesława Miłosza w Pakienie -Pani Janina Małyszko, nauczyciele oraz 20 osobowa grupa młodzieży z tej szkoły. Była to bardzo krótka, ale jakże miła wizyta. W tak krótkim czasie nie udało nam się zrealizować zaplanowanych atrakcji gdyż przyjechali dzień wcześnie i nasze plany legły w gruzach. Pokazaliśmy rodakom z Litwy bacówkę w Żabnicy, gdzie Pan Wojciech Gaweł pięknie opowiadał o tradycjach pasterskich w naszej gminie , zorganizował także pokaz robienia oscypków jak i ich degustację, które bardzo im smakowały, najbardziej bundz. Dużą atrakcją dla młodzieży było karmienie marchewką Alpaków i sesja zdjęciowa z tymi słodziakami. Schodząc z bacówki goście z Litwy zwiedzili schron Wędrowiec o którym opowiedział Pan Artur Caputa pasjonat historii i militariów szef z Klubu Miłośników Oręża Polskiego "Lech". W drodze powrotnej zobaczyli skwer z Obeliskiem Jana Pawła II, następnie przeszli Aleją Zbójników do szkoły gdzie czekała na nich dyrekcja ,nauczyciele i uczniowie. Nasi podopieczni ze szkoły z Węgierskiej Górki przygotowali krótki program artystyczny, a Ola Cieślawska absolwent…ka naszej szkoły na zakończenie przepięknie zaśpiewała piosenkę Marka Grechuty „…w życiu ważne są tylko te dni, których jeszcze nie znamy…”. Wójt Gminy oraz dyrektor szkoły zaprosili przedstawicieli gminy oraz szkoły z Litwy do aktywnej współpracy. Wszyscy otrzymali drobne upominki przypominające naszą gminę. Spotkanie zakończono zwiedzaniem szkoły oraz Węgierskiej Górki- muszli koncertowej , hali sportowej.

Bardzo dziękuję wszystkim , którzy zaangażowali się w to integracyjno – góralsko- litewskie spotkanie.

BEZ WAS BYŁOBY TO NIEMOŻLIWE A NA PEWNO UTRUDNIONE. D Z I Ę K U J Ę

opiekun Szkolnego Koła Wolontariatu

mgr Bożena Majdak

SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI SZKOLNEGO KOŁA WOLONTARIATU w roku szkolnym 2018/19

WOLONTARIAT na dobre zagościł w naszej szkole. Pomagamy potrzebującym, uwrażliwiamy uczniów na krzywdę i cierpienie drugiego człowieka. - informacje o działaniach systematycznie zamieszczane były na stronie internetowej szkoły.

DZIAŁANIA:

– w październiku zorganizowaliśmy akcję na rzecz Schroniska dla bezdomnych zwierząt w Żywcu „POMÓŻMY ZWIERZĘTOM PRZETRWAĆ ZIMĘ ”PODAJ ŁAPĘ – POMÓŻ” Zbieraliśmy karmy dla psów i kotów i wszystko to co potrzebne jest podopiecznym schroniska w przetrwaniu zimy. Akcja cieszyła się dużym powodzeniem i zaangażowaniem dzieci i rodziców. Zorganizowano także dzień malowanki – na korytarzu na piętrze wystawiono stoliki z kredkami i malowankami piesków i kotów. Chętni uczniowie na każdej przerwie mgli je pokolorować.

W wyniku akcji zebrano: razem - 132,136 kg karmy dla psów i kotów

1. 100,045 kg karmy dla psów ( w tym 62,700 kg suchej, mokrej35,020kg przekąski 2,320 kg.)

2. 32,091 kg karmy dla kotów( w tym22kg suchej, 6,785kg mokrej, przekąski kocie 3,306 kg)

3. 34 koce, 2 materace, 17 kołder , 6 karimat, 2 chodniki, 26 poduszek, 4 jaśki, 19 poszew, 9 ścierek, 13 ręczników, 3 prześcieradła

4. 3 miski, 3 szczotki, 5 szelek i 4 smycze, 2 obroże

5. Ubranko dla psa +2 pary butki antypoślizgowe, 3zabawki

6. Drapak dla kota

7. 5 kg żwirek dla kota

W sobotę 18 listopada siedmiu uczniów w dniu wolnym od nauki - sobotę (z klas 4- 8: Jola, Patrycja, Julka, Igor, Zosia, Kinga, Kuba), wraz z opiekunem p. Bożeną Majdak dostarczyli dary do Schroniska Dla Bezdomnych Zwierząt w Żywcu.

- W listopadzie nasza szkoła przyłączyła się do AKCJI CHARYTATYWNEJ dla Polaków mieszkających na Kresach (Wilno, Grodno, Lwów) „ 100-lecie Niepodległości – Wizyta Świętego Mikołaja na Kresach”. Akcja oparta była na idei charytatywnej i patriotycznej, polegała na zbiórce artykułów żywnościowych, słodyczy i artykułów szkolnych. Wszystkie dary zapakowane w 27 pudłach kartonowych zaklejonych i opisanych przekazano w dniu 6 listopada 2018r. do Delegatury Kuratorium Oświaty w Bielsku Białej, która była współorganizatorem akcji organizowanej przez Stowarzyszenie Patriotyczne ,,Kresy’’ w Częstochowie.

Nasza szkoła zebrała najwięcej darów i w dowód uznania opiekun szkolnego koła został zaproszony do wyjazdu na Litwę i uczestniczenia w przekazaniu tych darów.

Święty Mikołaj słodycze, maskotki i artykuły szkolne przekazał polskim dzieciom ze szkół na WILEŃSZCZYŹNIE w Mickunach, Egliszkach, Kowalczukach, Ławryszkach i Pakienie.

- POMAGAMY DZIECIOM Z AFRYKI

W grudniu 2018 roku zorganizowaliśmy KIERMASZ ŚWIĄTECZNY z którego cały dochód przeznaczony był na ratowanie życia i zdrowia dzieci w Afryce.

Wykonywaliśmy ozdoby świąteczne z różnych materiałów, które sprzedawaliśmy na kiermaszu.

Akcja cieszyła się dużym powodzeniem a rezultatem było przekazanie 818 zł do UNICEF Polska-Ratowanie Życia Dzieci kod akcji:1009

Za tę kwotę zakupiliśmy:

• 58 opakowań pasty terapeutycznej dla dwójki niedożywionych dzieci – terapia miesięczna
  • 12 000 tabletek uzdatniających wodę. Każda to czyste 5 litrów wody
  • dwa pilnej potrzeby zestawy sanitarne ( mydło, wiadro, tabletki oczyszczające wodę, odzież, latarki)

- ogólnopolska akcji „Góra Grosza" organizowanej we wszystkich szkołach i przedszkolach w całej Polsce. Celem akcji było zebranie środków na pomoc dzieciom wychowującym się poza własną rodziną oraz uświadomienie uczniom, że nawet najdrobniejsze, wspólnie zebrane monety w tak dużej liczbie mogą stworzyć ogromny fundusz, dzięki któremu udzielona zostanie istotna pomoc bardzo wielu dzieciom, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej

W ramach akcji „Góra grosza" udało nam się zebrać 2298 monet, co w przeliczeniu na złotówki dało kwotę 94,89zł.

Przeprowadzone akcje w II semestrze:

• Akcja „URATUJ DZIECKO W JEMENIE” – luty

Celem akcji było zebranie środków na ratunek i leczenie dzieci w Jemenie. Sytuacja w tym kraju jest dramatyczna, brakuje żywności, wody i leków. Z powodu chorób, którym potrafimy zapobiegać, co 10 minut umiera tam dziecko.

28 LUTEGO - podczas zabawy karnawałowej - Szkolne Koło Wolontariatu zorganizowało dla klas młodszych I-IV sprzedaż domowych wypieków. Przekazaliśmy 433 zł do UNICEF-u na pomoc dzieciom w Jemenie. Dzięki tej wpłacie zapewniliśmy:

-109 zł: zakup 200 saszetek mikroelementów w proszku oraz 500 tabletek uzdatniających wodę,

-153 zł: zakup dwóch zestawów do walki z chorobami, pomogą 80 dzieciom uniknąć zagrożeń dla ich życia,

-171 zł: zakup siedmiu koców chroniących wychłodzone dzieci podczas kryzysów humanitarnych.

• Akcja „POMOC POLSKIM DZIECIOM I RODZINOM NA Litwie”

- Zorganizowaliśmy Kiermasz Świąteczny własnoręcznie wykonanych ozdób wielkanocnych – pozyskane środki przeznaczone zostały na Pomoc Polskim Dzieciom I Rodzinom z Pakienu na Litwie

• PAMIETAMY O NAUCZYCIELACH -EMERYTACH

-przygotowanie kartek świątecznych - WIELKANOCNYCH dla nauczycieli emerytów i zorganizowanie doręczenia ich adresatom

• AKCJA „POMAGAMY BIEDNYM DZIECIOM Z PAKIENU NA LITWIE”

– 24-26 kwietnia zbieraliśmy środki czystości, pasty i szczoteczki do zębów, mydła, słodycze i materiały szkolne. Wszystkie rzeczy posortowane i popakowane przekazaliśmy Dyrekcji Szkoły Podstawowej im. Czesława Miłosza w Pakienie pani Janinie Małyszko 10 maja podczas wizyty naszych uczniów na Litwie.

• ZORGANIZOWANIE WYCIECZKI EDUKACYJNO- CHARYTATYWNEJ DO WILNA

- realizacja 8-13 maja 2019 roku w celu: POMOC DZIECIOM Z POLSKICH RODZIN ze Szkoły Podstawowej im. Czesława Miłosza w Pakienie na Litwie

- Przygotowanie podziękowań dla sponsorów i rodziców wspierających nasze działania –POMOC DZIECIOM Z POLSKICH RODZIN NA Litwie.

- przygotowanie dyplomów i upominków dla uczniów zaangażowanych w szkolny wolontariat

• ZORGANIZOWANIE INTEGRACYJNO – GORALSKIEGO spotkania z zaproszeniem do współpracy przedstawicieli z Litwy: starostę gminy Kowalczuki panią Krystynę Gerasimowic oraz panią Janina Małyszko dyrektor Szkoły Podstawowej im. Czesława Miłosza w Pakienie w celu budowaniu przyjaznej współpracy, wspierania wspólnych działań młodzieży z Litwy z młodzieżą ze Szkoły Podstawowej im. OBROŃCÓW WĘGIERSKIEJ GÓRKI w Węgierskiej Górce. Pozwoli ona na rozwijanie przyjaznych stosunków pomiędzy szkołami a także w inspirowaniu młodych ludzi oraz osób pracujących z młodzieżą do działań, które pozwolą na wzajemne zbliżenie się obu narodów Polski i Litwy. Współpraca ta przyczyni się także do promowania dialogu międzykulturowego i międzyetnicznego między narodami. Będziemy bogatsi o nowe doświadczenia gdyż aktywna współpraca narody wzbogaca.

- przygotowanie zaproszeń dla gości

- pozyskanie sponsorów

- organizacja i przygotowanie programu zwiedzania naszej miejscowości- opiekowanie się grupą z Litwy podczas zwiedzania

- przygotowanie „oprawy spotkania” w naszej szkole z grupą z Litwy w dniu 22 czerwca(sobota) 2019 roku

- przygotowanie uczniów do krótkiego programu artystycznego

- przygotowanie drobnych upominków dla gości i dla młodzieży z Litwy.

Opiekun mgr Bożena Majdak

Uczniowie naszej szkoły z wizytą w polskiej szkole w Pakienie na Litwie

W dniach 8 – 12 maja br. grupa 30 uczniów naszej szkoły wraz z opiekunami p. Bożeną Majdak, p. Bożeną Hazuką i p. Ulą Figurą wyjechała na Litwę. Wyjazd miał konkretny i ważny cel - wspomożenie dzieci z polskich rodzin mieszkających na Wileńszczyźnie. Miejscem wizyty była polska Szkoła Podstawowa w Pakienie. W podróżnych bagażach zabranych na Litwę oprócz rzeczy osobistych, były dary dla tamtejszych młodych Polaków: środki czystości, szczoteczki i pasty do zębów, słodycze, a przede wszystkim książki i materiały szkolne. Dary te pozyskano w wyniku przeprowadzonych w szkole akcji charytatywnych organizowanych przez Szkolne Koło WOLONTARIATU, a także od pozyskanych sponsorów.

Spotkanie i wspólnie spędzony czas z uczniami z Litwy umożliwił naszym dzieciom poznanie kultury, kilku słów w języku litewskim, nawiązanie kontaktów oraz wspólną zabawę. Nasi rodacy przyjęli nas bardzo gościnnie, przygotowali bogaty program artystyczne, a także gorący poczęstunek jak pierogi z rosołem. Pierogi wyglądem przypominały nasze pączki, lecz były owalne i z nadzieniem mięsnym oraz z serem na słodko. Spotkanie z polskimi nauczycielami i uczniami w Pakienie pozostanie na długo w sercach i pamięci uczestników wycieczki.

Dla nas jest to duża satysfakcja, ze możemy pomóc oraz szeroki gest solidarności i serdecznej pamięci wobec polskich dzieci mieszkających na Litwie. Będziemy kontynuować to co zaczęliśmy i pokażemy dzieciakom, że o nich pamiętamy.

Podczas pobytu na Litwie zwiedziliśmy Wilno i wiele ciekawych miejsc: Ostrą Bramę i Kaplicę Matki Bożej Miłosierdzia, Uniwersytet Wileński, cerkiew św. Ducha, Plac Ratuszowy, który jest centralnym placem wileńskiej starówki, barokowy kościół św. Piotra i Pawła, kościół św. Kazimierza patrona Litwy, pomnik A. Mickiewicza i kościół św. Anny. Na wzgórzu Trzech Krzyży podziwialiśmy przepiękną panoramę Wilna. U podnóża Góry Zamkowej zwiedziliśmy Katedrę Wileńską, która tworzy podłużny prostokąt z kolumnami, kapliczkami, posągami i rzeźbami. Obok mieści się Pałac Wielkich Książąt Litewskich z bogatym wnętrzem. Odwiedziliśmy również miejsca związane z Józefem Piłsudskim - cmentarz na Rossie, gdzie na centralnym miejscu znajduje się mogiła z wyrytym napisem „Matka i Serce Syna”. Jest tu pochowana matka Marszałka Józefa Piłsudskiego i przywiezione z Polski serce jej syna Marszałka. W Wilnie na każdym kroku widać Polskę: nazwiska wielkich Polaków, na cmentarzach pełno polskich nazwisk, nawet na głównej promenadzie rozbrzmiewa msza święta w polskim języku.

Z Wilna udaliśmy się do Trok, dawnej stolicy Litwy. Zwiedziliśmy tu zamek położony na wyspie, oraz muzeum historyczne, w którym oglądaliśmy bogate zbiory pokazujące życie polityczne, kulturalne i społeczno- obyczajowe Wielkiego Księstwa Litewskiego.

Organizator i opiekun Szkolnego Koła Wolontariatu

mgr Bożena Majdak

Akcja „Uratuj dziecko w Jemenie”

Celem akcji było zebranie środków na ratunek i leczenie dzieci w Jemenie. Sytuacja w kraju jest dramatyczna, brakuje żywności, wody i leków. Z powodu chorób, którym potrafimy zapobiegać, co 10 minut umiera tam dziecko.

DZIĘKUJEMY WSZYSTKIM ZA WSPARCIE

Opiekun SKW mgr Bożena Majdak

RATUJEMY ŻYCIE I ZDROWIE DZIECI W AFRYCE

W grudniu 2018 roku zorganizowaliśmy KIERMASZ ŚWIĄTECZNY, z którego cały dochód przeznaczony był na ratowanie życia i zdrowia dzieci w Afryce.

Do przedsięwzięcia przygotowywaliśmy się już od miesiąca, po lekcjach wykonywaliśmy ozdoby świąteczne z różnych materiałów jak szyszki, siano, suszone owoce, masa solna, filc itp. Powstawały przepiękne ozdoby, które sprzedawaliśmy na kiermaszu. Było także ciasto, które starsi uczniowie sami upiekli, aby pomóc potrzebującym dzieciom z Afryki.

Za tę kwotę zakupiliśmy:

• 12 000 tabletek uzdatniających wodę. Każda to czyste 5 litrów wody
  • dwa pilnej potrzeby zestawy sanitarne (mydło, wiadro, tabletki oczyszczające wodę, odzież, latarki)

DZIĘKUJEMY WSZYSTKIM WSPIERAJACYM AKCJĘ, a w szczególności mamie Kingi Kupczak z VI b za własnoręcznie uszyte i przekazane ozdoby na akcję