Konkurs ortograficzny

Piąte klasy wraz ze swoimi paniami z języka polskiego rozwijały w tym roku szkolnym swoje umiejętności ortograficzne. Podsumowaniem działań był konkurs ortograficzny przeprowadzony zdalnie. Konkurs był bardzo trudny, wzięło w nim udział 29 uczniów z klas piątych. Uczniowie zostali nagrodzeni ocenami z aktywności oraz punktami z zachowania. Gratulujemy zwycięzcom, a także wszystkim tym, którzy nie bali się podjąć wyzwania.

Lista laureatów:

I miejsce – Karolina Motyka

II miejsce – Michał Tomiczek

III miejsce – Zyta Żółty oraz Artur Eisler

Wyróżnienia:

Samuel Baszuk

Krzysztof Dziedzic

Alicja Kolarzyk

Bartosz Piskorz

Maja Sporek

Wiktor Tyrlik

Nikola Tyrlik

Anita Skrzypek

Z ortografią „w sieci”

Obserwując od kilku lat poziom ortograficzny tekstów, sprawdzianów, wypracowań, dyktand oraz zwykłych notatek lekcyjnych, można dostrzec, iż ortografia to jedna z największych słabości uczniów. Trzeba stale ten stan poprawiać. Uczniowie nie lubią ćwiczeń ortograficznych, pracy ze słownikami, dyktand. Lubią za to swoje telefony i komputery. Po połączeniu ortografii i komputera zrodził się pomysł innowacji pedagogicznej Z ortografią „w sieci”.

Adresatami innowacji są uczniowie klasy Va, Vb. Czas jej realizacji obejmuje osiem miesięcy w roku szkolnym 2019/2020 z możliwością jej kontynuowania w roku następnym. Działania innowacyjne odbywają się w ramach zajęć nieobowiązkowych oraz jako element godziny lekcyjnej. Innowacja ma na celu szerzenie idei potrzeby stosowania poprawności ortograficznej z wykorzystaniem różnych narzędzi TIK. Ma ona zachęcać i motywować uczniów do samokształcenia.

Uczniowie pracują na platformie Insta.ling, gdzie nauczyciele przekazują im słówka z trudnościami ortograficznymi do nauczenia się, zapamiętania. Potem na ich podstawie mogą napisać kartkówkę lub dyktando, jednak przede wszystkim chodzi o to, by słówka zostały na tyle dobrze przyswojone, aby eliminować błędy ortograficzne. Uczniowie pracują także w aplikacji LearningApps, gdzie sami tworzą zadania typu „Milionerzy”, „Wisielec” oraz krzyżówki, wykreślanki itp., oczywiście zadania muszą opierać się na wiedzy ortograficznej. Następnie utworzone przez nich zadania umieszczane są na platformie edukacyjnej, którą znaleźć można na stronie naszej szkoły. Praca jest ciekawa, bo uczniowie uczą się i przy okazji bawią.

Na podstawie słówek umieszczonych w Insta.lingu w obu klasach przeprowadzone zostało „biegane dyktando”. Jakie będą oceny? Zobaczymy… Ważne, że słówka opracowane, a zabawa w sali gimnastycznej przednia.

 Anita Skrzypek, Sabina Porwisz

images/ortografia-2019-1/800_IMG_0173.jpgimages/ortografia-2019-1/800_IMG_0181.jpg