Przykłady dobrej praktyki

WYWIAD Z UCZESTNIKAMI ZAJĘĆ Z ROBOTYKI

PROWADZĄCA: Jesteście po pierwszych zajęciach z robotyki na klockach Lego WeDo2.

Powiedzcie, co się wam najbardziej podobało i czy macie ochotę nadal brać udział w tych zajęciach?

NINA I WIKI: Świetnie się bawiłyśmy. Kochamy Lego. Mamy różne zestawy w domu i często się nimi bawimy. W szkole oprócz zabawy doszła jeszcze nauka. Nie tylko budujemy z klocków, ale wprawiamy je w ruch poprzez programowanie.

KLAUDIA I MICHAŁ: Lubimy budować z Lego. Lubimy wszystkie zabawki na baterie. Fajne jest to, że sami możemy je programować. I co ważne zajęcia są bezpłatne i długie.

ANTEK I KAROL: Na zajęciach z robotyki budowaliśmy roboty i je programowaliśmy. Bardzo byśmy chcieli chodzić na te zajęcia, bo są super!

ROBERT I MACIEK: Trochę się baliśmy, że sobie nie poradzimy, ale okazało się to całkiem łatwe i przyjemne. Przede wszystkim podoba się nam to, że zbudowane pojazdy wykonują zaprogramowane przez nas ruchy. Cieszymy się, że zajęcia są długie i nie musimy za nie płacić.

Renata Czech

uczniowie klasy III

Ekologia

Od początku września chętni uczniowie z klas IIIa i IIIb uczęszczają na kółko ekologiczne.

W sposób praktyczny, wykonując doświadczenia, uczniowie poznali jak zanieczyszczone jest nasze środowisko i w jaki sposób należy je chronić. Wiedzą, co to są śmieci, jak długo rozkładają się niektóre z nich, co to jest recycling, rozumieją potrzebę ich segregacji i systematycznie to czynią. Poznali skutki zanieczyszczania powietrza i wiedzą jak z nimi walczyć.

Odbyli wirtualna wycieczkę i poznali parki narodowe w Polsce. Wiedzą dlaczego należy chronić niektóre rośliny i zwierzęta.

Prowadzą obserwacje ptaków w najbliższym otoczeniu. Zbierali i przynoszą nasiona i owoce, którymi odżywiają się ptaszki, ponieważ będziemy je dokarmiać, gdy nadejdą trudne zimowe dni.

Dzieci przygotowują prace na Platformę edukacyjną, na którą zapraszamy.

Teresa Gawlińska

Listy z książką w tle

Początek października to w klasie IVa czas pisania listów. Po zaznajomieniu się podczas lekcji języka polskiego z zasadami redagowania tej formy wypowiedzi uczniowie otrzymali zadanie. Mieli napisać list do swojej nauczycielki języka polskiego, zaadresować kopertę i wysłać go pocztą. Co roku wszyscy czwartoklasiści otrzymują takie zadanie, jednak w tym roku szkolnym została narzucona tematyka listów. Każdy uczeń miał opisać swoją ulubioną książkę, a to w związku z realizacją jednego z kierunków polityki oświatowej państwa - „Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci i młodzieży”.

Uczniowie w różnym stopniu zrealizowali swoje zadanie. Nie każdy potrafi jeszcze w odpowiednim miejscu umieścić wyznaczniki tej formy wypowiedzi, jednak świetnie poradzili sobie z opisem swojej ulubionej książki. Dzięki listom w klasie powstała swoista lista książek do przeczytania. Prezentuje się ona następująco:

• Doktor Dolittle - Hugh Lofting

• Opowieści ze Stumilowego Lasu - Walt Disney

• Mikołajek - Sempe `Goscinny

• Mela zawsze pomoże - Agnieszka Stelmaszyk

• Ronaldo - chłopiec, który wiedział czego chce - Yvette Żółtowska - Darska

• Batman (komiks)

• Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek - Justyna Bednarek

• Zezia i Giler - Agnieszka Chylińska

• Zosia z ulicy Kociej (seria) - Agnieszka Tyszka

• O psie, który jeździł koleją - Roman Pisarski

• Magiczne drzewo (seria) - Andrzej Maleszka

• Tomcio Paluszek - J. i W. Grimm

• Pas Deltory (seria) - Emily Rodda

• Harry Potter (seria) - J.K. Rowling

• 101 ciekawostek - Maria J. Gomez

• Pan Toti i czarodziejska różdżka - Gara Sorn

• Impreza nad basenem - Elliot Rachel

• O rybaku i złotej rybce - J. i W. Grimm

• Fantastyczny świat Tomka Łebskiego - Liz Pichon

Za zgodą uczniów (istnieje bowiem zasada tajemnicy korespondencji) listy zdobią salę języka polskiego. Każdy piszący do nauczycielki otrzymał też od niej krótki liścik, w którym omówiono mocne i słabe strony zadania.

Anita Skrzypek

 

PROJEKT EUROPA

Uczniowie klasy IIIb postanowili lepiej poznać kontynent, na którym mieszkają: Europę. W tym celu podzielili się na cztery grupy. Każda z nich otrzymała inne zadanie. Pierwsza grupa szukała krajobrazów, jakie można zobaczyć w Europie i jakie ciekawe rośliny i zwierzęta można tam spotkać. Druga grupa zajęła się najbardziej charakterystycznymi europejskimi budowlami i największymi miastami naszego kontynentu. Trzecia grupa miała za zadanie zebrać jak najwięcej informacji o Unii Europejskiej: o jej symbolach, fladze, hymnie, walucie i państwach członkowskich. Grupa czwarta miała podsumować tę wiedzę i zorganizować Turniej wiedzy o Europie. Wszystkie grupy miały tydzień na wykonanie zadań. Po ustalonym czasie odbyła się prezentacja efektów pracy. Wszystkie grupy wspaniale wywiązały się z powierzonych zadań. Zebrały mnóstwo informacji, ilustracji, modeli, pamiątek, zdjęć, monet , banknotów itp. Prezentacje wywoływały wiele pozytywnych emocji. Zintegrowały pracujące ze sobą grupy. Dały szansę każdemu uczniowi wykazać się swoimi zainteresowaniami. I co najważniejsze, jeszcze w tym samym dniu uczniowie zadali pytanie: Jaki będzie temat następnego projektu?

Renata Czech

Lekcje otwarte w klasach trzecich

W miesiącu lutym wychowawcy klas trzecich mgr Renata Cul i mgr Bogusława Gawlińska zorganizowały lekcje otwarte dla rodziców. Tematem zajęć w klasie III a były „Walentynki”, a klasie III b „W zdrowym ciele zdrowy duch”.

Zajęcia otwarte są doskonałą formą uzupełnienia informacji o pracy nauczyciela jak i ucznia. Rodzice mogli w bezpośredni i atrakcyjny sposób poznać wypełniane w szkole zadania, obserwować formy i metody pracy stosowane przez nauczyciela. A co najważniejsze – mogli ocenić wiadomości i umiejętności własnego dziecka na tle grupy rówieśniczej.

Wychowawcy dziękują rodzicom za liczne i aktywne uczestnictwo w tych zajęciach.

 

Renata Cul

Bogusława Gawlińska