Przykłady dobrej praktyki

ZAJĘCIA Z ROBOTYKI

21 kwietnia (2017) w piątek pani Bożena Majdak przeprowadziła pierwsze zajęcia pozalekcyjne z robotyki dla uczniów z klasy VIa.

Zajęcia prowadzone były na profesjonalnym sprzęcie dydaktycznym w formie zestawów do robotyki. Uczniowie chętnie podejmowali się wyznaczonych zadań, zbudowali swojego pierwszego robota z klocków LEGO. Uczestnicy zajęć rozpoczęli także swoją przygodę z programowaniem robota AV3 w języku NXC na tablecie i komputerze. Zapoznali się ze zmiennymi, czujnikami dźwięku i koloru. Na następnych zajęciach poznają emocjonujący świat programowania.

Dzięki tym zajęciom uczniowie będą mogli pogłębiać swoją wiedzę z zakresu informatyki, a także będą mieli możliwość wykazania się kreatywnością i umiejętnością analitycznego myślenia oraz zapoznają się z podstawami algorytmów.

Bożena Majdak

Taniec naszą wspólną pasją!

Taniec jest wymagający.

Czego od nas wymaga?

Systematyczności, dyscypliny, pozytywnego myślenia i dobrej energii. Wymaga też nie lada kondycji i wytrzymałości fizycznej. W tańcu musimy  współdziałać z partnerem, nawiązywać relacje i jednoczyć się  w grupie.

Co daje w zamian?

W zamian daje to wspaniałe poczucie radości, spełnienia, spokoju i relaksu. Ponadto rozwija poczucie rytmu, grację i estetykę ruchów. Jest doskonałym ćwiczeniem pamięci, orientacji przestrzennej oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej. Podczas występów na scenie pokonujemy własne słabości, wzmacniamy się emocjonalnie.

Dlatego tak bardzo cieszy fakt, że aż tylu uczniów naszej szkoły tańczy. Niektórzy tańczą w naszych szkolnych zespołach: Zaplątani w tańcu 1 i 2, czy też  grupie tańca sportowego prowadzonej przez Panią Justynę  Dyrlagę.  Wśród nas są też osoby, które ponadto trenują w profesjonalnych klubach (Grzegorz Marszałek i Zyta Żółty  – klub Akwarium) czy szkołach tańca.

A całkiem niedawno troje naszych uczniów (i nie tylko:) brało udział w jednej z największych tanecznych imprez na Podbeskidziu – Swing Latin Show. Brawa dla Amelii Dziedzic, która tańczy w formacji Tigers (Zumba Kids) oraz Anny Jabłońskiej  i Radosława Brączka  tańczących hip- hop.

Lucyna Kurtyka

Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji z imprezy – z sali treningowej i z gali.

Dziękujemy Szkole Tańca Swing w Żywcu za udostępnienie zdjęć!

Nasze dzieciaki:

Zdjęcie 1

Zdjęcie 2

Zdjęcie 3

Zdjęcie 4

Zdjęcie 5

KOLEJNY PROJEKT ZA NAMI

Po raz kolejny uczniowie klasy IIIb przekonali się, jak wartościową metodą pracy jest metoda projektu. Przynosi ona wymierne korzyści w rozwijaniu zainteresowań i zdolności dziecka. Integruje umysł z czynnościami praktycznymi. Uczy planowania, systematyczności i samodzielności w wykonywaniu zadań. Zachęca do podejmowania trudnych decyzji. Uczy korzystania z różnych źródeł wiedzy. Wzbudza pozytywne emocje i przyczynia się do lepszego poznania siebie i grupy rówieśniczej. Tym razem tematem projektu były „Nasze zainteresowania”. Temat ten przyniósł uczniom wiele radości. Każdy chciał się pochwalić swoimi zainteresowaniami.

I tak:

• wybraliśmy się w egzotyczną podróż po Azji;

• poznaliśmy bohaterów Star Wars

• dowiedzieliśmy się wielu ciekawych rzeczy o różnych instrumentach i mieliśmy okazję na nich grać;

• przypomnieliśmy sobie historię walecznej obrony Węgierskiej Górki oraz poznaliśmy broń i maszyny wojenne;

• oglądaliśmy zdjęcia zrobione przez drona i mogliśmy sami spróbować, jak działa;

• poszerzyliśmy swoje wiadomości na temat piłki nożnej;

• poznaliśmy pupili naszych kolegów (żółwie, króliczki, koty, pieski);

• z zainteresowaniem słuchaliśmy ciekawostek o zjawiskach paranormalnych.

Gościliśmy nawet żywe zwierzątka, żółwie i ślicznego kudłatego szczeniaczka.

Uczniowie wykonali mnóstwo kolorowych plansz i prezentacji multimedialnych, które będą służyły jako pomoc dydaktyczna.

Renata Czech

Nasza wyprawa do Afryki

W ciągu całego ubiegłego tygodnia poznawaliśmy ten fascynujący i egzotyczny kontynent jakim jest Afryka. Poznaliśmy nie tylko bogactwo Czarnego Lądu, niespotykane krajobrazy, jego wspaniałą florę i faunę, ale również panujące tam warunki klimatyczne i trudne życie afrykańskich plemion.

Wiktoria J. i Emilia J. tak oto opisały nasze lekcje o Afryce :

Na dzisiejszej lekcji uczyliśmy się o Afryce. Dzieci przyniosły różne materiały na temat tego kontynentu. Były to: zdjęcia, pamiątki, filmiki, książki i różne ciekawostki np. płyta z muzyką afrykańską. Pojawiły się również prezentacje multimedialne. Jednak najbardziej podobały nam się filmiki Filipa. Gdy uczyliśmy się o Afryce wyobrażaliśmy sobie, że naprawdę tam jesteśmy.

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć z naszych lekcji oraz ciekawych filmików nakręconych przez tatę Filipa podczas podróży po Afryce. Nam najbardziej podobała się afrykańska szkoła.

Bardzo dziękujemy Państwu Marzenie I Sylwestrowi Krajewskim za udostępnienie filmu!

„Życie bywa znacznie ciekawsze..."

„Życie bywa znacznie ciekawsze niż zmyślone historie” – tak brzmiał jeden z tematów lekcji języka polskiego w klasie IV. W trakcie zajęć czytaliśmy fragment książki Łukasza Wierzbickiego pt. „Dziadek i niedźwiadek. Historia prawdziwa”.

Jest to powieść oparta na prawdziwych wydarzeniach i mówi o niedźwiedziu, który towarzyszył polskim żołnierzom biorącym udział w II wojnie światowej. Przeszedł cały szlak bojowy z armią generała Andersa, która walczyła min. pod Monte Cassino. Wojtek, bo tak niedźwiedzia nazwali polscy żołnierze, został nawet oficjalnie wcielony do armii, dostał stopień wojskowy, numer oraz przydziały żywnościowe. Opowieść o nim bardzo nas zainteresowała i dlatego podczas kolejnej lekcji obejrzeliśmy dokumentalny film poświęcony właśnie Wojtkowi. Mieliśmy okazję dokładniej poznać jego historię, widzieliśmy wiele ciekawych fotografii i fragmenty starych filmów. Bardzo ważną częścią filmu były wypowiedzi byłych żołnierzy armii generała Andersa, którzy wspominali niedźwiedzia, ale także opowiadali o swoich niezwykłych losach.

Jedną z bohaterek dokumentu była pani Irena Świertok – Sawka. Jako młoda dziewczyna, po napaści Związku Radzieckiego na Polskę w 1939r., została deportowana na Syberię i tam zamknięta w łagrze. Po uwolnieniu ochotniczo wstąpiła do Pomocniczej Służby Kobiet, która towarzyszyła armii generała Andersa, zadaniem tej jednostki było min. opatrywanie rannych żołnierzy. Pani Irena przez 4 lata była w polskim wojsku, co roku w innym kraju i w innym klimacie, przebyła drogę z Iranu, przez Palestynę i Egipt aż do Włoch. Brała udział w wydarzeniach, o których mamy okazję uczyć się na lekcjach historii. Po zakończeniu II wojny światowej na stałe zamieszkała w Londynie, ale do dzisiaj utrzymuje kontakt z Polską, wiele lat pracowała jako wolontariuszka w Muzeum im. gen. Sikorskiego w Londynie. Obecnie ma już 95 lat.

Dzięki naszej pani od języka polskiego udało nam się skontaktować z panią Ireną Sawką, napisałyśmy do niej listy i… otrzymałyśmy odpowiedzi. Wielkie było nasze zdziwienie, kiedy polonistka każdej z nas wręczyła kopertę, a na każdej z nich było napisane: Wielmożna Panna … To była dla nas prawdziwa lekcja grzeczności. W kopertach poza listami było wiele cennych zdjęć, filmy i książki o Wojtku z dedykacją dla nauczycieli i uczniów naszej szkoły. Sprawiło nam to wielką radość. Na pewno wkrótce znów napiszemy do pani Ireny i postaramy się przekazać jej informacje o Węgierskiej Górce i jej historii.

Życie pani Ireny było naprawdę ciekawsze niż niejedna zmyślona opowieść. Dzięki temu, że je poznałyśmy, bliższy stał się nam bardzo ważny fragment historii naszego kraju. A wszystkich, którzy chcieliby lepiej poznać dzieje Wojtka i dowiedzieć się, jak potoczyły się jego dalsze losy, zapraszamy do szkolnej biblioteki, gdzie znaleźć można książkę Łukasz Wierzbickiego, od której wszystko się zaczęło.

Wiktoria Tirak, Marysia Krutak i Emilka Dziedzic z klasy IVb

Trwają prace nad prezentacją materiałów dotyczących misia Wojtka. O wystawie poinformujemy już wkrótce!