Piękna nasza Polska cała

W środę uczniowie klas trzecich wraz z kilkoma pierwszakami wyruszyli na wycieczkę do kopalni soli w Wieliczce i do Krakowa. Wycieczka była realizowana w ramach Przedsięwzięcia MEiN-u pn Poznaj Polskę.

Bladym świtem zebraliśmy się przed szkołą, skąd w radosnych nastrojach ruszyliśmy do autobusu i już na wstępie miłe zaskoczenie - autobus nowy, elegancki; a w środku z uśmiechem przywitali nas pan kierowca i pan przewodnik.  Do kopalni dotarliśmy spokojnie i na czas. Tam podzielono nas na dwie grupy i pięknymi dębowymi schodami ruszyliśmy w dół. Schodów było 320 i to dopiero była rozgrzewka. Bo jak wiadomo podziemne korytarze, tj. sztolnie, trzeba zwiedzać spacerując na własnych nogach. Pan przewodnik prowadził nas do coraz piękniejszych miejsc, opowiadając o powstaniu kopalni i jej historii. Mogliśmy zobaczyć  jak kiedyś wyglądała praca górników i stare maszyny, które pomagały wyciągać bloki solne.

Poznaliśmy ciekawa legendę o św. Kindze, która jest patronką górników w Wieliczce. Największe wrażenie na dzieciach zrobiło podziemne jeziorko oraz kaplica patronki tego miejsca z wyjątkowymi żyrandolami wykonanymi oczywiście z soli. Spacerowaliśmy korytarzami podziwiając solne kalafiory na ścianach - jednak bez lizania. Na koniec zwiedzania udaliśmy się do restauracji, tam głęboko pod ziemią, gdzie na wszystkich czekał obiad. Na szczęście nie był przesolony i bardzo nam smakował. Na górę wróciliśmy windą, co wszyscy przyjęli z wielką ulgą.

Kolejnym etapem wycieczki był Wawel i smocza jama. Królewski zamek ze swą złotą kopułą,  dzwonem Zygmunta i krużgankowym dziedzińcem przyciąga turystów o każdej porze roku. Podziwiając to znaczące dla naszej historii miejsce wysłuchaliśmy ciekawostek związanych z siedzibą  królów polskich. Przy smoczej jamie zrobiliśmy sobie pamiątkowe zdjęcie i wróciliśmy  do autobusu. Pan przewodnik poczęstował wszystkich herbatą z sokiem malinowym i ruszyliśmy do domu. W drodze powrotnej uczniowie mieli szansę wykazać się zdobytą wiedzą dotyczącą Wieliczki, Krakowa oraz geografii Polski. Nasz przewodnik przygotował dla dzieci pytania konkursowe- chętnych do udziału nie brakowało. Dla najbardziej uważnych słuchaczy czekały nagrody w postaci gier planszowych, map turystycznych i kryształów soli.

Myślę, że założone cele wycieczki czyli zapoznanie dzieci z kulturą i dziedzictwem narodowym Kopalni Soli w Wieliczce oraz historycznym zespołem miasta Kraków udało nam się zrealizować.

Zrobiliśmy wspólnie kilka kilometrów w żywym tempie. Dzieci dzielnie dotrzymywały kroku i spisały się na medal. Muszę jeszcze wspomnieć o tym, że wszystkie dzieci kupiły pamiątki, co jest ważnym punktem każdej wyprawy. Pogoda i humory dopisały wróciliśmy bardzo zadowoleni.

Anna Kalinowska

images/3a-b-wieliczka-2021/800_1 (1).jpgimages/3a-b-wieliczka-2021/800_1 (10).jpgimages/3a-b-wieliczka-2021/800_1 (11).JPGimages/3a-b-wieliczka-2021/800_1 (12).JPGimages/3a-b-wieliczka-2021/800_1 (13).JPGimages/3a-b-wieliczka-2021/800_1 (14).JPGimages/3a-b-wieliczka-2021/800_1 (15).JPGimages/3a-b-wieliczka-2021/800_1 (16).JPGimages/3a-b-wieliczka-2021/800_1 (2).jpgimages/3a-b-wieliczka-2021/800_1 (3).jpgimages/3a-b-wieliczka-2021/800_1 (4).jpgimages/3a-b-wieliczka-2021/800_1 (5).jpgimages/3a-b-wieliczka-2021/800_1 (6).jpgimages/3a-b-wieliczka-2021/800_1 (7).jpgimages/3a-b-wieliczka-2021/800_1 (8).jpgimages/3a-b-wieliczka-2021/800_1 (9).jpg